luni, 4 martie 2013

10 Sfaturi pentru pictura in ulei


Pictura in ulei este una dintre cele mai versatile tehnici de pictura. Ofera posibilitatea de a lucra cu o sumedie de medii de pictura si are potentialul de a declansa o relatie stransa intre artist si lucrare, direct proportional cu timpul petrecut in realizarea picturii si cu efortul depus. Succesul acestei « relatii » dintre artist si pictura in ulei depind intr-o anumita masura si de intelegerea acestei tehnici de pictura, a particularitatilor sale.

1.    Paleta de pictura

Alege ce ti se potriveste mai bine. In mod traditional, paleta de pictura de lemn se foloseste pentru culorile in ulei, fie ea rectangulara sau ovala. Pentru a micsora gradul de absorbtie al lemnului, este indicat sa o freci cu o carpa inmuiata in ulei de in inainte de a incepe sa pictezi.
Pentru cei care sunt comozi si vor sa renunte la folosirea solventilor pentru curatarea paletei de pictura (din motive de miros neplacut, timp sau cost), paleta de pictura de unica folosinta este o optiune ideala. Acestea sunt ieftine si foarte practice.
Unii artisti lipesc banda adeziva de hartie pe suprafata paletei de pictura; astfel poti vizualiza cum vor arata culorile pe panza (in cazul in care se aplica culorile de ulei pe o panza de pictura alba) si se curata foarte usor la finalul sesiunii de pictura indepartand banda adeziva.

2.       Culorile de ulei

Tine cont ca o anumita culoare, spre exemplu Siena naturala, poate avea un aspect diferita de la producator la producator.  Acorda atentie descoperirii culorilor care iti plac si observa care este brandul lor. Astfel poti economisi bani si evita frustrarea de a „colectiona” culori de diferite branduri ale caror calitate nu te multumeste.
Un lucru apreciat la culorile de ulei este faptul ca aspectul culorii din tub este foarte asemanatoare cu cel al culorii uscate. De-a lungul procesului de uscare (oxidare) a culorilor de ulei, amploarea „sedimentarii” pigmentului este mica spre deosebire de alta medii de pictura (acrilic). Acest aspect te ajuta in identificarea culorilor (comparand culorile uscate cu cele din tub sau paleta de culoare oferita de producator).

3.  Putin este mult!


Se poate intampla sa fii total implicat in realizarea unei lucrari si odata ce iei putina distanta de tablou pentru a-l admira, observi ca amestecurile de culoare seamana a murdarie, noroi – mai curand decat amestecuri de culorii de ulei. De ce? In pictura in culori de ulei functioneaza regula „putin este mult”. Daca aplici doua culori + alb, esti pe drumul cel bun (nu este necesar sa adaugi alb, multi artisti il folosesc rareori in amestecuri). Odata ce incepi sa adaugi mai mult de trei culori + alb te vei indrepta catre un rezultat nedorit, care seamana mai mult a noroi.
Curata cat poti de des pensula, mai ales inainte de a schimba culoarea.

4.       Suprafata de pictura in  ulei

Experimenteaza pentru a vedea ce ti se potriveste mai bine: panza intinsa pe sasiu, carton, hartie etc. Culorile de ulei se aplica cel mai bine (si rezista in timp cel mai bine) pe panza grunduita si carton panzat. Acestea sunt tratate special pentru a nu absorbi uleiul continut de culori.
Un sfat de nu trebuie uitat:  daca folosesti medii pentru textura sub pictura propiu-zisa, atunci este recomandat sa folosesti o suprafata de pictura rigida pentru a evita aparitia de crapaturi.


5.       Textura culorilor de ulei

Culorile de ulei retin in mod natural textura si permit realizarea unor tuse de pensula artistice! Poti da textura suprafetei inainte de a picta folosind o pasta (mediu) de textura. Dupa uscarea acestei paste de textura poti incepe sa pictezi. Daca nu esti multumit, poti folosi oricand in timpul pictura un mediu impasto.


6.       Gras peste slab (engl. „fat over lean”)

Pentru a preveni aparitia crapaturilor mai tarziu, asteapta ca straturile de culoare aplicate la inceput sunt perfect uscate inainte de picta peste ele. Asigura-te ca straturile de dedesubt contin mai putin ulei de in decat cele de deasupra. Straturile de culoare inferioare vor absorbi din uleiul straturilor de culoare de deasupra lor. Astfel, straturile de culoare de ulei de deasupra se vor usca mai repede (daca contin mai putin ulei, oxidarea - adica uscarea se va realiza mai rapid) si vor aparea crapaturi.

7.       Indepartarea vernisului de pe o pictura in ulei

Vrei sa indepartezi un strat de culoare sau de vernis de pe o pictura in ulei? Esenta de terebentina este solventul care te va ajuta sa faci asta, dar acorda foarte mare atentie pentru ca terebentina este foarte puternica si poate afecta pictura in mod nedorit.

8.        Curatarea

Terebentina este agentul de curatarea cel mai des folosit pentru culorile de ulei. Poti indeparta excesul de culoare de ulei si curata ustensilele de pictura. Varianta moderna a terebentinei (imbratisata mai ales de catre artistii care sunt alergici/sensibili la mirosul saul puternic) este solventul inodor. Exista, bine-inteles o intreaga varietate de solventi ecologici (pot fi deversati in sistemul de canalizare public) care sunt indeajuns de puternici pentru a indeparta culoarea de ulei de pe pensule fara a le afecta parul.

9.       Recicleaza

Obisnuieste sa ai in atelier un recipient mai mare in care sa torni terebentina pe care o folosesti curent. Las-o peste noapte la decantat si poti folosi stratul superior de terebentina ziua urmatoare. Se recomanda totusi folosirea acestei terebentine „reciclate” doar pentru curatarea pensulelor si a paletei de pictura. Este foarte important ca terebentina folosita in pictura sa fie curata, decantata intrucat exista riscul de a obtine culori noroioasa – ilustrate in punctul 3!

10.   Experimenteaza

Acum ca ai la indemana cele mai importante reguli din pictura in ulei, nu iti ramane decat sa exersezi si sa experimentezi pictura in culorile de ulei. Aceasta este calea sigura de a crea o relatie stransa intre tine ca artist si acest mediu de pictura care a supravetuit testul timpului!